השאלה

אני מאוד אוהבת לחקור את נושא המזלות. זה אולי נשמע שטויות אבל האמת שאני ממש מצליחה לפעמים לקשר את זה לחיים שלי. ביהדות יש בעיה עם כל העניינים האלה של הכוכבים והמזלות כי ישראל מעל המזל או משהו, אני אשמח לדעת מה בדיוק הבעיה ומה אסור ומדוע?
והאם מותר לי להסתכל על מזל של היום הקודם שכבר עבר ולא על היום הבא? ואם לא זה ולא זה, אני יכולה להסתכל על מזל של מזלות אחרים משלי?
לשייך אותם לאנשים אחרים?

אף שביקשת תשובה תמציתית, ננסה טיפה להרחיב בנושא, כדי שהעניין יובן ככל צורכו והשאלות שלך ייענו.
ראשית נתחיל עם המסקנה ההלכתית:
בשולחן ערוך נפסק שאסור לברר את העתיד אצל חוזים בכוכבים או גורלות.
האיסור הוא משום שזהו מנוגד לפסוק "תמים תהיה עם ה' אלוקיך". כלומר, יהודי מצווה ללכת אחרי ה' בתמימות. לעשות את רצונו ומצוותיו, ולדעת שבזה תלוי הברכה של ה' וכל מה שיקרה לו, ולא לחשב את צעדיו על פי כל מיני כוכבים ומזלות.
מי שלא קובע על פי זה את מעשיו כלפי העתיד – רק מברר על המזלות באופן כללי, מה עניינו של מזל טלה וכדומה, כלפי העבר וכו' – יתכן שאין בזה איסור ממשי, אבל זה בהחלט מיותר, וראוי לאדם ירא ה' להתרחק מזה.
כאשר מבינים את הדברים לעומק, מבינים שאין זה רק בגלל שזה אסור (ועלינו לקיים את רצון ה' גם אם נראה שאנו מפסידים מזה משהו), אלא שבאמת אין בדברים אלו ממש כלל, ובפרט לגבינו – עם ישראל.
ההסבר לכך:
הקדוש ברוך הוא בורא העולם.
הוא לא רק בורא העולם, אלא גם מנהיג אותו בכל רגע ורגע. אין דבר בעולם שיכול לקרות ולהתקיים ללא רצונו.
למרות שהכל רק בידי ה' ותלוי בו, הקב"ה החליט להנהיג את העולם על פי כללים מסוימים שהוא בחר.
לדוגמא, השמש מאירה ביום, והירח בלילה. האדמה מצמיחה ירקות ופירות, והגשם יורד וכו'.
כן הוא ענין המזלות, הקב"ה קבע שלכל חודש ולכל יום יהיה איזה "תכונה" אחרת, על פי הכוכב הנמצא באותו זמן, ומזה נגזר העניין של המזלות, שהם "משפיעים" על העולם.
בא הקב"ה ואומר ליהודי כך: אני מצפה ממך להיות חכם. לא "להתעסק" עם כל ה"צינורות" שדרכן אני ממשיך את השפע לעולם. אלא לפנות ישר אלי. אני הרי בראתי אותם, וכל מה שקורה להם, זה על פי רצוני.
אין להם שום שליטה והחלטה בפני עצמם.
כמו שליהודי אסור לפנות לשמש שתאיר לו ותחמם אותו, כי הוא יודע, שאין לה שום שליטה ובחירה, כך אסור לו לפנות לכוכב או מזל, ולהתעניין מה הוא "אומר" על מה שיקרה לו. כי הקב"ה מעל כל המזלות, הוא בורא אותם והוא יוצר אותם והוא מנהיג אותם.
ה"מזל" אינו מקור ההשפעה, ואין המזל יכול להחליט למי וכמה השפעה תינתן, הוא רק צינור גולמי המעביר.
משל למה הדבר דומה? לאדם שמקבל משכורת ממישהו, ובמקום ליצור קשרים טובים עם ה"בוס" שלו, הוא הולך לחזק קשרים טובים עם הפקיד בבנק שרק עושה את הפעולה הטכנית של ה"הפקדת" המשכורת שלו בחשבון בנק.
כאן זה אפילו יותר אבסורד, כי הפקיד בבנק הוא לפחות בן-אדם, שה' נתן לו כח בחירה בדברים מסוימים, אבל כל אותם מזלות הם צינורות ללא שום בחירה.
יהודי צריך להיות מספיק חכם, לא להתעסק עם הצינור, אלא לדעת לפנות למקור עצמו. לקב"ה.
זה הפירוש שישראל הם "מעל המזל", כלומר, שיש להם קשר ישיר עם הקב"ה שהוא ברא ויצר את כל כללי הטבע, כולל הצינורות של המזלות.
גם אם על פי "מזל" מסוים, צריך לקרות איזה שהוא דבר. הרי זה נכון רק לאומות העולם שאין להם קשר ישיר עם ה', ברמה של היהודי. אבל יהודי, ברגע שקשור עם ה', ועושה מצוה, אין לאותו מזל שום השפעה עליו לרעה או לטובה.
וכמו הסיפור המפורסם עם בתו של רבי עקיבא, שנתנה צדקה לעני ביום חתונתה, וה"מזל" לא יכל להשפיע עליה.
לכן אין להתעסק עם הדברים הטפלים והממוצעים, שאין להם באמת שום שליטה עלינו, ומצוה או אחת או מעשה טוב, תפילה לה' וכו', באופן ממילא, מציב אותנו באופן הרבה יותר נעלה מכל מיני אותם מזלות וכו'.
מה עוד שחכמים כותבים בפירוש, שחוזים בכוכבים לעולם אינם רואים דברים ברורים, הם רואים קווים כללים, וצריך לתת להם פרשנות משלהם, ולכן לעולם אינם מדייקים.

כל מה שכתבנו עכשיו נכון גם אם מדובר באנשים שבאמת מבינים לעומק את חכמת המזלות, ויודעים להסביר בצורה נכונה, כל מזל מה עניינו ואיזה סוג השפעה יש לו.
על אחת כמה וכמה שכל מה שכתוב בעיתונים ובאתרי האינטרנט היום, זה בדרך כלל גם דברים לא אמיתיים ומדויקים כלל, גם על פי חכמת המזלות.
וכל ה"מיסטיקנים" כיום, "מתוחכמים" כדי לתת תחזיות ותשובות, אשר בנויות בצורה שמרבית האנשים יחושו שהדברים מתארים אותם במדויק.
[אפשר להרחיב בזה על השיטות הפסיכולוגיות שהם נוקטים, לכתוב דברים מעומעמים, או דברים שרוב בני האדם ירגישו שזה מדבר אליהם, כמו לדוגמא, להגיד "יש לך צורך שאנשים יאהבו אותך, אבל אתה מרגיש חסר ביטחון לגלות את זה.." וכדומה.. ואין כאן המקום להרחיב בזה].
מסקנה: למרות שעצם מושג המזלות קיים, אין לחשב על פיהם, שכן אין הם בעלי יכולת החלטה, הכל מאתו יתברך, וברצותו נוצרת השפעה מרובה וברצותו ההשפעה נעצרת, ברצותו משתנה המזל וההשפעה האלוקית מה' אל הנברא עוברת דרך מזל זה, וברצותו הוא מעביר את ההשפעה ממזל זה למזל אחר. והיהודי הוא חכם ופיקח ללכת אל העיקר, ולא להתעסק בממוצעים. ומלבד זאת זה גם איסור.
כמובן שאם התרגלנו להסתכל באותם תחזיות, הרי מן הסתם, קשה קצת להשתחרר מהרגל זה. אבל דווקא אז הרי זה "יקר מאוד בעיני ה'" שאנו מתגברים על הנטיה הטבעית שלנו, בוחרים במלך, בה', וזונחים את כל הדברים הללו, בין אם יש בהם תוכן אמיתי (אבל מסמלים מקום של "ממוצע" בלבד) ובוודאי אם לרוב אלו שטויות.
בהצלחה רבה בבחירה הנכונה שלנו והחכמה שלנו כיהודים, ובשורות טובות.

המון הצלחה, תמיד כאן
רב מASK ME

כתבי תגובה

התגובה תפורסם לאחר אישור המערכת

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן